My new Blog Address :: gijale.com

Pada Februari 2010 yang lepas, aku bersama beberapa orang rakan telah ke Cambodia menggunakan jalan darat melalui KL – Haatyai – Bangkok – Aranyaprathet – Poipet – Siem Riep – Phnom Penh.

Kami berkumpul di KL Sentral dan perjalanan ke Hatyaai, Thailand bermula pada jam 8.30 pm. Kami mengambil tempat tidur dengan tambang sekitar RM56.00. Keretapi bertolak ke utara melalui stesen Ipoh, Butterworth sehingga ke Padang Besar. Apabila tiba di Padang Besar, Perlis sekitar jam 10.00 am keesokan paginya… kami diminta turun untuk pemeriksaan imigresen bersama beg yang kami bawa. Setelah selesai urusan pasport selama lebih kurang 30 minit, kami diminta untuk naik keretapi berikutnya untuk ke Hatyaai. Kami sampai ke Hatyaai sekitar jam 11.00 pagi.

KL Sentral Immigration Centre, Padang Besar.

Sampai sahaja di Hatyai, kami letak beg di tempat penyimpanan barang di Stesen Keretapi Hatyai dengan sedikit bayaran. Kemudian beli tiket seterusnya untuk ke Bangkok. Tiket yang masih ada adalah kelas ekonomi (tempat duduk) yang akan bertolak jam 5.00 petang nanti dengan tambang lebih kurang RM50.00. Sementara menunggu tu, kami pun mengambil keputusan untuk berjalan-jalan sekitar bandar hatyai. Makanan halal tidak menjadi masalah di sini, kerana ramai peniaga muslim yang berasal dari Pattani (selatan Thai) membuka gerai Tomyam. Masjid yang selesa pun ada… dan kami mengambil kesempatan untuk bersolat, membersihkan badan sambil berehat.

Sekitar Bandar Hatyai Masjid Jamek, Hatyai

Tepat jam 5.00 pm, kami pun menaiki keretapi seterusnya menuju ke Bangkok. Melangkah masuk je ke dalam koch… punya la panas. Rupa-rupanya penghawa dingin rosak… nasib baik ada kipas. Memang tak selesa dok dalam keretapi ni… dah la tak mandi sejak dari semalam.. kemudian jalan-jalan pusing bandar Hatyai dengan berjalan kaki… berpeluh-peluh… Tapi yang menariknya dalam keretapi ni, ada pramugari (siap pakai uniform dan berkasut tumit tinggi) yang menyediakan makan malam percuma (nasi lauk ayam) dan minum malam (kuih dan air). Mula-mula tu ragu-ragu jugak samada halal ke tidak… tapi setelah diyakinkan oleh pramugari dan penumpang muslim lain.. yang makanan tu memang disediakan halal… apa lagi… belasah je la.. Semakin lewat malam, suhu dalam keretapi semakin sejuk… selesa la sikit. Ingatkan boleh la tidur, tapi lain pulak halnya… keretapi makin laju… jadi melompat-lompat, ke kiri ke kanan… aduh… sehingga bunyi keretapi bergesel dengan landasan semakin sayup-sayup… dan entah pukul berapa kami tertidur… Bila tersedar je, keretapi mula menghampiri bandaraya Bangkok sekitar jam 7.00 pagi. Jam 8.30 pagi, kami sampai ke stesen keretapi Hualampong, Bangkok.

Kepanasan di dalam Keretapi stesen Keretapi Hualampong, Bangkok

Sampai je di Stesen Keretapi Hualampong, kami pun terus cari toilet… rupa-rupanya di sini juga disediakan tempat mandi… surau pun ada (di tingkat atas). Memang puas hati dapat mandi kat sini. Lepas mandi, kami menyusuri kedai-kedai di sekitar Stesen Keretapi… dan terjumpa kedai makanan muslim (orang Pattani). Lepas sarapan… kami menaiki bas menuju ke Khao San Road… The backpackers Centre….