Tag Archive: keretapi


My new Blog Address :: gijale.com

Berkuat kuasa 1 Julai 2011, perkhidmatan kereta api ke stesen Tanjung Pagar dan Bukit Timah akan ditamatkan dengan KTMB mengakhiri perkhidmatan kereta api ke Republik Singapura di Woodlands Train Checkpoint (WTCP). Stesen Kereta Api Tanjung Pagar, yang juga dikenali sebagai Stesen Kereta Api Keppel Road, mempunyai nilai yang sungguh berharga dari segi sejarah dan sentimen bukan sahaja kepada Singapura malahan Malaysia. Stesen Tanjung Pagar yang dibuka pada 1932 dan stesen Bukit Timah yang dibuka pada 1903 dijangka menyaksikan peranan baru tetapi struktur dan warisannya akan terus dikekalkan. Stesen Tanjung Pagar khasnya mempunyai nilai sentimental bagi rakyat Malaysia selain melambangkan hubungan sosial dan budaya antara kedua-dua belah negara.

Stesen Keretapi Kajang, Selangor

Stesen Keretapi Kajang, Selangor

Jurugambar di landasan ke Tanjung Pagar

Jurugambar di landasan ke Tanjung Pagar

Destinasi perjalanan saya dan seorang rakan pada kali ini adalah ke Tanjung Pagar, Singapura. Perjalanan ini sebenarnya adalah untuk bersama-sama warga KTMB yang bertugas di Singapura menyelami detik-detik terakhir penyerahan Stesen Tanjung Pagar kepada kerajaan Singapura. Majlis rasmi adalah pada 30 Jun 2011, jam 11.00 pm dimana keretapi terakhir daripada Tanjung Pagar ke Woodlands akan dipandu sendiri oleh DYYM Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar.

last-train

Sultan Ibrahim memandu Keretapi Terakhir

Keretapi Terakhir dari Tanjung Pagar

Keretapi Terakhir dari Tanjung Pagar

Kami bertolak pada 11.00 pm, 29 Jun 2011 menaiki Keretapi daripada Kuala Lumpur ke Tanjung Pagar menggunakan Senandung Sutera KTMB. Perancangan awal kami adalah untuk menaiki keretapi terakhir untuk ke Tanjung Pagar… tetapi oleh kerana keputusan untuk ke Singapura merupakan cadangan last minute, jadi… kami hanya memperoleh tiket keretapi untuk hari terakhir sahaja (tiket keretapi terakhir telah habis terjual…). Tiket keretapi untuk Kelas Superior (tempat duduk) hanya RM33.00 sehala, bertolak dari Kajang, Selangor… melalui Seremban… Tampin… Kluang dan JB. Keretapi sampai ke Kompleks Imigresen Johor Bahru pada lebih kurang 6.00 pagi. Kemudian para petugas imigresen Malaysia menaiki keretapi dan mula memeriksa passport dan boarding pass… selesai pemeriksaan, keretapi terus melintasi Tambak Johor dan berhenti di Woodland Train Checkpoint, Singapore. Di sini kami diminta turun dan membawa beg sekali daripada keretapi dan melalui pemeriksaan imigresen Singapura.

Perjalanan diteruskan ke Stesen Tanjung Pagar merentasi Singapura dan mengambil masa lebih kurang 1 jam sahaja. Di sepanjang perjalanan, kelihatan hutan dara di kiri kanan landasan keretapi… sekali-sekala terdapat sekumpulan jurugambar yang tidak mahu ketinggalan merakam foto suasana perjalanan keretapi hari terakhir…

tanjung-pagar-singapore

Stesen Keretapi Tanjung Pagar

Stesen Keretapi Tanjung Pagar

Di hadapan Stesen Keretapi Tanjung Pagar

Mengikut berita sedia ada, pembangunan tanah KTMB seluas 217 hektar (536.2 ekar) di Tanjong Pagar, Kranji, Woodlands serta 3 lot di Bukit Timah yang diamanahkan kepada sebuah syarikat usahasama M-S Pte. Ltd (pemegang ekuiti diantara Khazanah Nasional Berhad dan Temasek Holdings Ltd.).  Dinyatakan juga bahawa tanah keseluruhan KTMB seluas 217 hektar boleh di tukar berdasarkan kepada nilai masing-masing dengan tanah di Marina South dan/atau di Ophor Rochor.

Stesen-keretapi-singapura

Stesen Keretapi Tanjung Pagar Singapura

Kaunter Tiket

Kaunter Tiket

Suasana di persekitaran Stesen Keretapi Tanjung Pagar memang klasik… keadaan bangunan, rumah pekerja, kaunter tiket… masih seperti di tahun-tahun 60 an dan 70 an. Semasa kami sampai, kedai-kedai makan di sekitar stesen keretapi telah ditutup dan berpindah ke lokasi baharu… keadaannya agak berselerak dan tidak teratur. Dalam keadaan hujan renyai-renyai… para pengunjung kebanyakannya sibuk memotret foto… membeli cenderahati berkaitan KTMB di Tanjung Pagar yang dijual oleh kakitangan KTMB… pemberita dan jurugambar stesen tv berlegar-legar mencari berita… dan warga tua yang kebanyakannya berketurunan cina berkumpul sambil bercerita kisah silam tentang kehidupan yang pernah dilalui berlatarbelakangkan Stesen Keretapi Tanjung Pagar…

My new Blog Address :: gijale.com

Pada Februari 2010 yang lepas, aku bersama beberapa orang rakan telah ke Cambodia menggunakan jalan darat melalui KL – Haatyai – Bangkok – Aranyaprathet – Poipet – Siem Riep – Phnom Penh.

Kami berkumpul di KL Sentral dan perjalanan ke Hatyaai, Thailand bermula pada jam 8.30 pm. Kami mengambil tempat tidur dengan tambang sekitar RM56.00. Keretapi bertolak ke utara melalui stesen Ipoh, Butterworth sehingga ke Padang Besar. Apabila tiba di Padang Besar, Perlis sekitar jam 10.00 am keesokan paginya… kami diminta turun untuk pemeriksaan imigresen bersama beg yang kami bawa. Setelah selesai urusan pasport selama lebih kurang 30 minit, kami diminta untuk naik keretapi berikutnya untuk ke Hatyaai. Kami sampai ke Hatyaai sekitar jam 11.00 pagi.

KL Sentral Immigration Centre, Padang Besar.

Sampai sahaja di Hatyai, kami letak beg di tempat penyimpanan barang di Stesen Keretapi Hatyai dengan sedikit bayaran. Kemudian beli tiket seterusnya untuk ke Bangkok. Tiket yang masih ada adalah kelas ekonomi (tempat duduk) yang akan bertolak jam 5.00 petang nanti dengan tambang lebih kurang RM50.00. Sementara menunggu tu, kami pun mengambil keputusan untuk berjalan-jalan sekitar bandar hatyai. Makanan halal tidak menjadi masalah di sini, kerana ramai peniaga muslim yang berasal dari Pattani (selatan Thai) membuka gerai Tomyam. Masjid yang selesa pun ada… dan kami mengambil kesempatan untuk bersolat, membersihkan badan sambil berehat.

Sekitar Bandar Hatyai Masjid Jamek, Hatyai

Tepat jam 5.00 pm, kami pun menaiki keretapi seterusnya menuju ke Bangkok. Melangkah masuk je ke dalam koch… punya la panas. Rupa-rupanya penghawa dingin rosak… nasib baik ada kipas. Memang tak selesa dok dalam keretapi ni… dah la tak mandi sejak dari semalam.. kemudian jalan-jalan pusing bandar Hatyai dengan berjalan kaki… berpeluh-peluh… Tapi yang menariknya dalam keretapi ni, ada pramugari (siap pakai uniform dan berkasut tumit tinggi) yang menyediakan makan malam percuma (nasi lauk ayam) dan minum malam (kuih dan air). Mula-mula tu ragu-ragu jugak samada halal ke tidak… tapi setelah diyakinkan oleh pramugari dan penumpang muslim lain.. yang makanan tu memang disediakan halal… apa lagi… belasah je la.. Semakin lewat malam, suhu dalam keretapi semakin sejuk… selesa la sikit. Ingatkan boleh la tidur, tapi lain pulak halnya… keretapi makin laju… jadi melompat-lompat, ke kiri ke kanan… aduh… sehingga bunyi keretapi bergesel dengan landasan semakin sayup-sayup… dan entah pukul berapa kami tertidur… Bila tersedar je, keretapi mula menghampiri bandaraya Bangkok sekitar jam 7.00 pagi. Jam 8.30 pagi, kami sampai ke stesen keretapi Hualampong, Bangkok.

Kepanasan di dalam Keretapi stesen Keretapi Hualampong, Bangkok

Sampai je di Stesen Keretapi Hualampong, kami pun terus cari toilet… rupa-rupanya di sini juga disediakan tempat mandi… surau pun ada (di tingkat atas). Memang puas hati dapat mandi kat sini. Lepas mandi, kami menyusuri kedai-kedai di sekitar Stesen Keretapi… dan terjumpa kedai makanan muslim (orang Pattani). Lepas sarapan… kami menaiki bas menuju ke Khao San Road… The backpackers Centre….

Bangkok – Aranyaprathet

My new Blog Address :: gijale.com

Beberapa hari kemudian, kami bergerak pula menuju ke sempadan Thailand dan Cambodia (Kemboja). Bandar di sempadan Thailand adalah Aranyaprathet manakala bandar di sebelah Cambodia adalah Poipet. Perjalanan sejauh lebih kurang 200 Km ke timur Bangkok adalah menggunakan perkhidmatan keretapi kelas ekonomi. Tambangnya cuma RM4.60 sahaja… macam tak percaya…

Jika mengikut jadual perjalanan di dalam tiket, waktu bertolak adalah pada jam 6.30 pagi… jadi kami pun check-out dari hotel sekitar pukul 5.30 pagi dan bersembahyang subuh di surau dalam Stesen Keretapi Hualampong. Jam 6.15 pagi, kami telah berada di dalam keretapi… tapi keretapi hanya bergerak keluar pada jam 8.00 pagi… hampehhhh…


Keretapi yang kami naiki ni adalah keretapi yang akan berhenti di setiap stesen (pekan) kecil untuk mengambil dan menurunkan penumpang. Ada yang nak pergi sekolah… ada yang nak pergi kerja… Punya la slow keretapi ni… tapi pemandangan kampung, memang best la… kejap jumpa sawah padi… kejap jumpa kampung… kejap jumpa kuil. Keretapi tiba ke Aranyaprathet pada jam 4.00 petang… fuhhh. Sampai je di Stesen Aranyaprathet, kami terus menaiki tuk-tuk (6 orang naik tuk-tuk – termasuk driver) ke Poipet. Tiba-tiba tuk-tuk berhenti ke sebuah bangunan (macam immigration) untuk mengisi visa ke Cambodia… kami memaklumkan kepada mereka bahawa kami dari Malaysia dan tidak perlu visa… Sebenarnya mereka cuba untuk menipu pelancong luar dengan memberi borang visa ke Cambodia dan akan dikenakan bayaran proses (yang sebenarnya percuma jika dibuat di immigration…) perkara ni kami telah dengar daripada traveler lain semasa kami di Khao San…


Aranyaprathet Poipet (sempadan Thailand-Cambodia)
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers