KL – Hatyai – Bangkok (Thailand)

Pada Februari 2010 yang lepas, aku bersama beberapa orang rakan telah ke Cambodia menggunakan jalan darat melalui KL – Haatyai – Bangkok – Aranyaprathet – Poipet – Siem Riep – Phnom Penh.

Kami berkumpul di KL Sentral dan perjalanan ke Hatyaai, Thailand bermula pada jam 8.30 pm. Kami mengambil tempat tidur dengan tambang sekitar RM56.00. Keretapi bertolak ke utara melalui stesen Ipoh, Butterworth sehingga ke Padang Besar. Apabila tiba di Padang Besar, Perlis sekitar jam 10.00 am keesokan paginya… kami diminta turun untuk pemeriksaan imigresen bersama beg yang kami bawa. Setelah selesai urusan pasport selama lebih kurang 30 minit, kami diminta untuk naik keretapi berikutnya untuk ke Hatyaai. Kami sampai ke Hatyaai sekitar jam 11.00 pagi.

Sampai sahaja di Hatyai, kami letak beg di tempat penyimpanan barang di Stesen Keretapi Hatyai dengan sedikit bayaran. Kemudian beli tiket seterusnya untuk ke Bangkok. Tiket yang masih ada adalah kelas ekonomi (tempat duduk) yang akan bertolak jam 5.00 petang nanti dengan tambang lebih kurang RM50.00. Sementara menunggu tu, kami pun mengambil keputusan untuk berjalan-jalan sekitar bandar hatyai. Makanan halal tidak menjadi masalah di sini, kerana ramai peniaga muslim yang berasal dari Pattani (selatan Thai) membuka gerai Tomyam. Masjid yang selesa pun ada… dan kami mengambil kesempatan untuk bersolat, membersihkan badan sambil berehat.

Masjid Jamek, Hatyai

Tepat jam 5.00 pm, kami pun menaiki keretapi seterusnya menuju ke Bangkok. Melangkah masuk je ke dalam koch… punya la panas. Rupa-rupanya penghawa dingin rosak… nasib baik ada kipas. Memang tak selesa dok dalam keretapi ni… dah la tak mandi sejak dari semalam.. kemudian jalan-jalan pusing bandar Hatyai dengan berjalan kaki… berpeluh-peluh… Tapi yang menariknya dalam keretapi ni, ada pramugari (siap pakai uniform dan berkasut tumit tinggi) yang menyediakan makan malam percuma (nasi lauk ayam) dan minum malam (kuih dan air). Mula-mula tu ragu-ragu jugak samada halal ke tidak… tapi setelah diyakinkan oleh pramugari dan penumpang muslim lain.. yang makanan tu memang disediakan halal… apa lagi… belasah je la.. Semakin lewat malam, suhu dalam keretapi semakin sejuk… selesa la sikit. Ingatkan boleh la tidur, tapi lain pulak halnya… keretapi makin laju… jadi melompat-lompat, ke kiri ke kanan… aduh… sehingga bunyi keretapi bergesel dengan landasan semakin sayup-sayup… dan entah pukul berapa kami tertidur… Bila tersedar je, keretapi mula menghampiri bandaraya Bangkok sekitar jam 7.00 pagi. Jam 8.30 pagi, kami sampai ke stesen keretapi Hualampong, Bangkok.

Kepanasan di dalam Keretapi

Sampai je di Stesen Keretapi Hualampong, kami pun terus cari toilet… rupa-rupanya di sini juga disediakan tempat mandi… surau pun ada (di tingkat atas). Memang puas hati dapat mandi kat sini. Lepas mandi, kami menyusuri kedai-kedai di sekitar Stesen Keretapi… dan terjumpa kedai makanan muslim (orang Pattani). Lepas sarapan… kami menaiki bas menuju ke Khao San Road… The backpackers Centre….

Advertisements

13 thoughts on “KL – Hatyai – Bangkok (Thailand)

  1. awe

    Hahaha.
    Berpeluh x henti sampai pukul 12 tgh malam
    Ada mamat tak gosok gigi dua hari.
    patut mulut bau longkang.
    bila tanya! eh macam korang gosok gigi.
    dia tak tau member2 yg lain usung berus gigi
    masuk toilet pagi2 buta

      1. ainz

        salam..to uols…best nyer rase g camtu..kiterorg ader ingat nak pegi…just nak tanyer sikit..maybe kiterorg cume nak sampai ke bangkok jer..mcm yang u cerita tadi ,tambangnyer murah…penginapan sampai bangkok tu mahal x??uols booking hotel @ sampai sane baru book?hope leh bagitau perbelanjaan dari kl sampai sane termasuk hotel ek…kalo ok….BANGKOK!!!TUGGU AKU DATANG!!!!kuikuikuikui

  2. terima kasih entry yg mmg saye cari2..pengalaman naik ktm pergi bangkok nie…dah bace kt cni rase mcm seram sejuk jugak nak cuba…2 hari perjalanan tuuu nak kesana…kne pikir2 lg nie..hehhe tp papehal punn..mmg besh utk pengalaman melihat bumi ini…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s