Berkuat kuasa 1 Julai 2011, perkhidmatan kereta api ke stesen Tanjung Pagar dan Bukit Timah akan ditamatkan dengan KTMB mengakhiri perkhidmatan kereta api ke Republik Singapura di Woodlands Train Checkpoint (WTCP). Stesen Kereta Api Tanjung Pagar, yang juga dikenali sebagai Stesen Kereta Api Keppel Road, mempunyai nilai yang sungguh berharga dari segi sejarah dan sentimen bukan sahaja kepada Singapura malahan Malaysia. Stesen Tanjung Pagar yang dibuka pada 1932 dan stesen Bukit Timah yang dibuka pada 1903 dijangka menyaksikan peranan baru tetapi struktur dan warisannya akan terus dikekalkan. Stesen Tanjung Pagar khasnya mempunyai nilai sentimental bagi rakyat Malaysia selain melambangkan hubungan sosial dan budaya antara kedua-dua belah negara.

Jurugambar di landasan ke Tanjung Pagar

Jurugambar di landasan ke Tanjung Pagar

Destinasi perjalanan saya dan seorang rakan pada kali ini adalah ke Tanjung Pagar, Singapura. Perjalanan ini sebenarnya adalah untuk bersama-sama warga KTMB yang bertugas di Singapura menyelami detik-detik terakhir penyerahan Stesen Tanjung Pagar kepada kerajaan Singapura. Majlis rasmi adalah pada 30 Jun 2011, jam 11.00 pm dimana keretapi terakhir daripada Tanjung Pagar ke Woodlands akan dipandu sendiri oleh DYYM Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar.

last-train

Sultan Ibrahim memandu Keretapi Terakhir

Keretapi Terakhir dari Tanjung Pagar

Keretapi Terakhir dari Tanjung Pagar

Kami bertolak pada 11.00 pm, 29 Jun 2011 menaiki Keretapi daripada Kuala Lumpur ke Tanjung Pagar menggunakan Senandung Sutera KTMB. Perancangan awal kami adalah untuk menaiki keretapi terakhir untuk ke Tanjung Pagar… tetapi oleh kerana keputusan untuk ke Singapura merupakan cadangan last minute, jadi… kami hanya memperoleh tiket keretapi untuk hari terakhir sahaja (tiket keretapi terakhir telah habis terjual…). Tiket keretapi untuk Kelas Superior (tempat duduk) hanya RM33.00 sehala, bertolak dari Kajang, Selangor… melalui Seremban… Tampin… Kluang dan JB. Keretapi sampai ke Kompleks Imigresen Johor Bahru pada lebih kurang 6.00 pagi. Kemudian para petugas imigresen Malaysia menaiki keretapi dan mula memeriksa passport dan boarding pass… selesai pemeriksaan, keretapi terus melintasi Tambak Johor dan berhenti di Woodland Train Checkpoint, Singapore. Di sini kami diminta turun dan membawa beg sekali daripada keretapi dan melalui pemeriksaan imigresen Singapura.

Perjalanan diteruskan ke Stesen Tanjung Pagar merentasi Singapura dan mengambil masa lebih kurang 1 jam sahaja. Di sepanjang perjalanan, kelihatan hutan dara di kiri kanan landasan keretapi… sekali-sekala terdapat sekumpulan jurugambar yang tidak mahu ketinggalan merakam foto suasana perjalanan keretapi hari terakhir…

tanjung-pagar-singapore

Stesen Keretapi Tanjung Pagar

Mengikut berita sedia ada, pembangunan tanah KTMB seluas 217 hektar (536.2 ekar) di Tanjong Pagar, Kranji, Woodlands serta 3 lot di Bukit Timah yang diamanahkan kepada sebuah syarikat usahasama M-S Pte. Ltd (pemegang ekuiti diantara Khazanah Nasional Berhad dan Temasek Holdings Ltd.).  Dinyatakan juga bahawa tanah keseluruhan KTMB seluas 217 hektar boleh di tukar berdasarkan kepada nilai masing-masing dengan tanah di Marina South dan/atau di Ophor Rochor.

Suasana di persekitaran Stesen Keretapi Tanjung Pagar memang klasik… keadaan bangunan, rumah pekerja, kaunter tiket… masih seperti di tahun-tahun 60 an dan 70 an. Semasa kami sampai, kedai-kedai makan di sekitar stesen keretapi telah ditutup dan berpindah ke lokasi baharu… keadaannya agak berselerak dan tidak teratur. Dalam keadaan hujan renyai-renyai… para pengunjung kebanyakannya sibuk memotret foto… membeli cenderahati berkaitan KTMB di Tanjung Pagar yang dijual oleh kakitangan KTMB… pemberita dan jurugambar stesen tv berlegar-legar mencari berita… dan warga tua yang kebanyakannya berketurunan cina berkumpul sambil bercerita kisah silam tentang kehidupan yang pernah dilalui berlatarbelakangkan Stesen Keretapi Tanjung Pagar…