“Bonjourno” (Buongiorno)…. “Selamat pagi” dalam bahasa Itali… Venezia atau Venice terletak di timur utara Itali… bandar unik yang telah wujud sejak ratusan tahun lalu ini terdiri dari gugusan 118 pulau yang dipisahkan oleh terusan dan disambungkan antara satu sama lain oleh jambatan-jambatan yang unik senibinanya.

Venice... Italy

Gondola di Venezia

Kali ini kami ke Venice Italy melalui Paris France menggunakan penerbangan tambang murah Europe… Easyjet.  Tambang kapalterbang pembelian secara online adalah EUR50 untuk perjalanan sehala seorang… iaitu kira-kira RM230 sahaja.  Pemeriksaan keselamatan di CDG airport Paris memang ketat… tetapi tiada pemeriksaan passport (kerana kesatuan Europe – EU).  Keadaan kapalterbang Easyjet ni lebih kurang sama dengan Airasia… dan kelihatan agak lama.  Semasa kami menaiki flight… enjin pun belum dihidupkan… setelah betul-betul hendak berlepas barulah enjin dihidupkan.. nak jimat minyak kot… he… he…

Kapalterbang easyjet.com

Perjalanan melalui udara hanya mengambil masa kira-kira 1 jam 45 minit sahaja.  Pemandangan pergunungan Alps switzerland yang dilihat dari flight … sangat cantik… Sampai di Marco polo Airport Venice… tiada pemeriksaan keselamatan dan sangat mudah.  Airport ini terletak di tanah besar Italy… dan bukannya di pulau Venice iaitu berjarak kira-kira 10 km.  Ada beberapa kaedah untuk ke pusat bandar Venice iaitu samada menggunakan perkhidmatan bot (Alilaguna), teksi ataupun bas (ATVO atau ACTV).  Sekiranya menggunakan perkhidmatan bot… adalah lebih mudah… lebih menarik… dan semestinya lebih mahal.  Jadi, bas jadi pilihan kami.. lebih murah semestinya… he.. he…

Kaunter public transport ticket yang berada di Marco Polo Airport.

Tiket bas ATVO dari airport ke Piazzale Roma bus station Venice adalah berharga EUR 8 sahaja untuk seorang bagi perjalanan sehala.  Semasa kami bergerak ke bahagian hadapan airport.. bas telah sedia ada di situ… Kami scan tiket pada scanner yang berada di bus stop.. dan terus menaiki bas untuk ke Venice.

Tempat menunggu bas di hadapan pintu masuk airport Marco Polo.  Kelihatan adalah ticket scan machine untuk membuat pengesahan tiket sebelum naik bas ke pusat bandar Venice.  Kekerapan perjalanan bas adalah 30 minit sekali.

Pemandangan jalan menuju ke pusat bandar Venice diambil daripada dalam bas.

Perjalanan menaiki bas menuju ke pusat bandar Venice mengambil masa sekitar 30 minit sahaja… melalui pekan-pekan kecil… kampung… yang tenang dan damai.

Piazzale Roma bus station

Perkarangan di Santa Lucia Train Station

Perkarangan Hadapan Santa Lucia Train Station

Turun sahaja daripada bas di Piazzale Roma… kami menyusuri jalan berturap batu… mengheret beg melalui jambatan menuju ke Stesen Keretapi Santa Lucia yang berada bersebelahan sahaja dengan Stesen bas.  Seterusnya kami berjalan ke Hotel Hesperia yang telah kami booking secara online sebelumnya… dan mengambil masa dalam 20 minit sahaja.

Bili standard Hesperia Hotel

Bilik standard Hesperia Hotel

Hesperia Hotel

Harga standard room adalah EUR50 sahaja semalam… beli secara online. Jadi, jumlah untuk dua malam adalah sebanyak EUR 100 lebih kurang RM460 … ditambah dengan EUR3 seorang untuk city tax semalam (dibayar semasa check out)… jumlah keseluruhan adalah EUR100 tambah EUR12 iaitu EUR112 … lebih kurang RM516 untuk dua orang penginapan selama dua hari di Venice…

Bilik kami terletak di tingkat dua… menghadap canal… tetapi toilet persendirian berada di luar bilik (tidak berkongsi).  View memang terbaik… Ada breakfast… bread… cereal… susu… buah-buahan… cappucino… not bad.

View canal daripada tingkap Hotel Hesperia

Masuk waktu maghrib awal… sekitar 4.30 pm pada musim sejuk (Disember).  Selepas maghrib, kami keluar berjalan-jalan di sekitar hotel… kalau-kalau ada makanan halal.  Kami jumpa sebuah kedai Turki halal menjual kebab dan pizza serta roti.  Kemudian kami masuk ke beberapa kedai runcit dan pasaraya Conad.  Di pasaraya ni, kami membeli roti, salad, buah-buahan untuk makan malam… nasi takde… huhuhu…

Pada keesokan paginya… selepas breakfast, kami menjelajah Venice dengan berjalan kaki sahaja… tak naik bot pun… mahal… he.. he…

Grand Canal

Pemandangan Grand Canal daripada jambatan. Kelihatan di sebelah kanan adalah Stesen keretapi santa Lucia. Perhentian taxi boat untuk ke tempat-tempat lain sekitar Venice ada terdapat di sini.

Hot Chocolate

Hot Chocolate di Florida Ristorante yang terletak di tepi grand canal berdekatan dengan Rialto Bridge.

Di Dataran St Mark

Di Dataran St Mark.  Burung merpati di sini sangat jinak… cuma letak biskut di atas tangan dan burung merpati akan terbang datang hinggap di tangan.

Pemandangan di Venice memang menarik… bangunan lama klasik… air laut jernih… Kami menelusuri setiap lorong di Venice dengan memegang kata-kata pepatah “Lets get lost” he.. he.. he… ambil gambar… kalau penat berjalan, kami berhenti di cafe… minum hot chocolate… atau espresso.. makan roti… hinggalah lewat petang.  Daripada Hotel kami di area Venice train station (Stazione di Venezia Santa Lucia)… kami menuju ke St Mark Square… kemudian patah balik melalui jalan lain menuju ke Hotel…

Keesokan paginya, selepas sarapan pagi… kami terus check out hotel dan berjalan menuju ke stesen keretapi Santa Lucia.  Tujuan kami kali ini adalah ke Milan (Milano Centrale).  Tiket train telah kami beli awal-awal lagi secara online menggunakan perkhidmatan  Trainitalia EUR10 sahaja seorang (tiket super economy).

Santa Lucia Train Station

Sementara menunggu waktu bertolak train… kami lepak-lepak di stesen keretapi… sambil minum-minum dan makan pizza… Venice memang sebuah tempat yang menarik dan relax untuk dikunjungi…. yang kami tak akan lupakan…